The BA trains professionals who can drive innovation in the creative sectors, using smart technologies as a key tool for designing strategies, services, and products of the future. The course places AI at the heart of the curriculum, exploring its applications in marketing, communication, and entrepreneurial development processes. Students will acquire cross-disciplinary skills that combine technology, business, and creativity, enabling them to become hybrid professionals capable of working as developers, creatives, and start-up founders. The teaching approach focuses on “operational know-how” and practical experimentation, encouraging autonomy, entrepreneurial spirit, and collaborative work within multifunctional, multicultural, and multi-specialist teams.
Si, con la conclusione del corso in Marketing and Management for Creative Business otterrai il Diploma Accademico di 1° Livello.
*Il Diploma Accademico di 1° Livello del Corso Marketing and Management for Creative Business è equipollente ad una Laurea Triennale.
Department: Design and Applied Arts
Area: Communication and Graphic Design
Title Awarded: First Level Academic Degree*
Credits: 180 CFA
Starting: October 2026
Duration: 3 years
Languages: Italian and English
Campus: Milan
*Degrees recognised by the MUR
Faculty
Luca Poncellini è un architetto e designer con un Phd in Storia dell’Architettura e Urbanistica. Partner dello studio Cliostraat fino al 2009, ha curato progetti e tenuto lecture in Italia e all'estero. I suoi lavori sono stati esposti anche alla Biennale di Venezia, al Van Alen Institute di New York, all’ETH di Zurigo, al MAGA di Gallarate, alla Triennale Milano. Nel 2008 ha co-curato la mostra retrospettiva Laszlo Hudec, in collaborazione con il Consolato Ungherese a Shanghai. Dal 2013 è Course Leader del Biennio di Interior Design di NABA. Tra il 2015 e il 2019 ha diretto le attività del laboratorio di ricerca e il progetto C-Park. Dal 2019 è Department Head del Dipartimento di Progettazione e Arti Applicate di NABA.
Sociologa dei processi culturali, è laureata all’Università Statale di Milano e Phd in Filosofia della Conoscenza al Planetary Collegium, Plymouth University (UK). Ha collaborato con enti di ricerca internazionali (Università Statale di Milano, Eurisko, Doxa, RQ-Qualitative Research, Synergia) e partecipa a piattaforme interdisciplinari e interuniversitarie per progetti di comunicazione socio-culturale con associazioni e istituzioni (Libera, Assessorato alle politiche sociali di Milano). Tra i saggi più recenti: “Genealogia e Università. Profezia, Scenario, Utopia”, in A. Bianchi, G. Leghissa (a cura di), Mondi altri (Mimesis, 2016). Dal 2004 collabora con NABA, dove dirige l’Area Communication and Graphic Design e il Triennio in Graphic Design e Art Direction ed è docente di Metodologia della ricerca, Sociologia del processi culturali e Scenari Futuri (indirizzo Brand Design).
Graphic e Type Designer, ha progettato esposizioni d’arte e design con Gianni Colombo, Emilio Isgrò, Lucio Del Pezzo, Gabriele Basilico, Marcello Morandini e Christoph Broadbent. Ha coordinato l’immagine aziendale di prestigiosi brand, tra cui Fiam Italia, Gualtiero Marchesi, Société Genéralé, PPG Univer, Archema, Poliform, oltre ad essere stato responsabile dell’immagine della Prague International Marathon e della Czech Federation Basketball. Ha lavorato come Creative Design Director in importanti gruppi internazionali tra cui Publicis, Republic Lab, Ebs Design, Arnold World Wide (Gruppo Havas), Milano AD (Gruppo Carpe Diem). È associato all’ADI PDA e Type Director Club di New York. Collabora con NABA dalla sua fondazione, prima come docente di Graphic Design e poi come Direttore del Dipartimento di Communication and Graphic Design.
NABA provides students with the opportunity to study abroad as part of their academic experience.
NABA Academic Coordination Office, in charge for the management of the exchange programmes, supports students in taking advantage of the international study opportunities through exchange programmes and promoting educational experiences thanks to a network including numerous prestigious international partner universities.
NABA counts more than 70 cooperation agreements with academies and universities through the Erasmus+ Programme in Europe and others international cooperation agreements with several universities outside Europe.
NABA has developed strong relationships with leading companies that provide internships for NABA students, including: Young & Rubican, Ogilvy & Mather, Havas Worldwide, Leagas Delaney, Edizioni Condè Nast, Independent Ideas, Milano Venture Company, Provincia di Milano, Armando Testa, Carmi e Ubertis, Publicis, Upim, Arnoldo Mondadori Editore, Editrice Abitare Segesta, Lowe Pirella, McCann Erikson Corporation, Saatchi & Saatchi, Velvet, Gruppo Editoriale L'Espresso, Il Sole 24 Ore, Lumen, Monster Italia, Publikompass, Comune di Milano, Harrods LTD, Jannuzzi Smith, Emergency, Berlucchi Service, Leo Burnett, Giangiacomo Feltrinelli Editore, TBWA Italia, JWT, Hearst Megazine.
COMPANIES
The BA in Marketing and Management for Creative Business cooperates or has cooperated with: 55DSL - Diesel, Absolut Vodka, Auditorium di Milano Giuseppe Verdi, L'Oreal Paris, Lipton, Praga International Marathon, Rolling Stone, Val Verde, San Benedetto, Bear, CDI, Croce Rossa Italiana, Libera, Silvian Heach, UNIMI – Facoltà di Medicina e Facoltà di Scienze Politiche, Comune di Milano - Assessorato Politiche Sociali, Glion.
Continue your academic career:
Kick-off your career. Among the career opportunities:
AI marketing strategist
Creator marketing specialist
Community engagement specialist
Omnichannel specialist
Digital start-upper
Customer experience designer
Metaverse brand strategist
Creative entrepreneur
Business designer
Project manager
Innovation manager